The theory as a possibility for the training of critical teachers of Basic Education in Mexico

Main Article Content

Policarpo Chacón-Angel

Abstract

This work analyzes the possibility of training critical teachers for Basic Education through theoretical training, recovering pedagogical theory as the backbone of the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chacón-AngelP. (2020). The theory as a possibility for the training of critical teachers of Basic Education in Mexico. Acta Académica, 37(Noviembre), 97-110. Retrieved from http://webservertest.uaca.ac.cr/index.php/actas/article/view/398
Section
Foro Latinoamericano

References

BICCECI GÁVEZ, Mirta et al. (Comps.). Psicoanálisis y educación. Ed. UNAM: México; 1990, 204 pp.
COVARRUBIAS VILLA, Francisco. Las herramientas de la razón, (La teorización potenciadora intencional de procesos sociales) Ed. UPN: México; 1995, Col. Textos, N°3, 227 pp.
FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Ed. Siglo XXI: México; 1978(20), 245 pp.
GIROUX, Henry A. Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Ed. Paidós: España; 1997, trad. Isidro Arias. 290 pp.









GIROUX, Henry A. Teoría y resistencia en educación. Ed. Siglo XXI: México; 1995(2), Col. Educación, trad. Ada Teresita Méndez 329 pp.
GRAMSCI, Antonio. Notas sobre Maquiavelo, sobre política y sobre el Estado moderno. Cuadernos de la cárcel. Ed. Juan Pablos: México; 1975, trad. José M. Aricó. 335 pp.
MARIATEGUI, José Carlos et al. Problemas teóricos de la educación. Ed. Movimiento: México; 1973, 183 pp.
MCLAREN, Peter. Pedagogía crítica y cultura depredadora. Ed. Paidós: España; 1997, trad. Pilar Pineda Herrero. 344 pp.
SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA. Plan de estudios. Licenciatura en educación primaria. Ed. SEP: México, 1984.
SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA. Plan y Programas de estudios. Licenciatura en educación primaria. Ed. SEP: México; 1997. 94 pp.