Leadership in the face of new philosophical-pedagogical paradigms
Main Article Content
Abstract
The true leader encourages the change of "paradigm" in those who are prepared for it. Even at first there may be little support from the group in the face of his new proposals, but if the leader is able to motivate his followers so intensely that they transform his attitude and awaken his conscience, his work achieves success.
Leaders are the ones who introduce paradigm shifts from new perspectives. The term "paradigm shift" was introduced by Thomas Kuhn in his book The Structure of Scientific Revolutions, published in 1962. It is noted here that paradigms are revolutions and big leaps in the way we understand things, from fire, wheel, language, writing, heliocentric theory, printing, computer science, etc. However, new visions are invariably stumbled upon with a stubborn resistance to their acceptance for a certain time.
Downloads
Article Details
Los autores que publiquen en la Revista ACTA ACADÉMICA aceptan las siguientes condiciones:
De acuerdo con la legislación de derechos de autor, la Revista ACTA ACADÉMICA reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial, el cual será cedido a la revista para su difusión en acceso abierto.
La Revista ACTA ACADÉMICA no realiza cargos a las/los autoras/es por enviar y procesar artículos para su publicación.
Todos los textos publicados por la Revista ACTA ACADÉMICA –sin excepción– se distribuyen amparados bajo la licencia Creative Commons que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
References
Browne, C. G., y Cohn, Thomas (compiladores), El Estudio del Liderazgo. Buenos Aires: Piados, 1958.
Cartwright, Dorwin, y Zander, Alvin, Dinámica de grupos. Investigación y teoría. Trad. Federico Patán. México: Editorial Trillas, 1976.
Doman, Glenn, y Doman, Janet, Como multiplicar la inteligencia de su bebe. Trad. Alejandro Pareja. Madrid: Editorial EDAF, 1999.
Donnithorne, Larry, Cómo ser un buen líder. Las estrategias de la Academia Militar de West Point aplicadas a la empresa moderna. Trad. J. A. Bravo. Barcelona: Ediciones Martínez Roca, 1994.
Engel, Peter, y Riedmann, Wolfgang, Casos sobre motivación y dirección de personal. Bilbao: Ediciones Deusto, 1989.
García Hoz, Víctor, Educación personalizada. Bogotá: Grupo Editor Quinto Centenario, 1986.
Kuhn, Thomas, La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica, 1982.
McQuaig, Jack, Cómo motivar a la gente. Trad. Carlos Villegas. México: Editorial Diana, 1985.
Meares, Ainslie, Los poderes ocultos del liderazgo. Barcelona: Ediciones Deusto, 1990.
Olmsted, M. S., El pequeño grupo. Buenos Aires: Editorial Paidos, 1966.
Piaget, Jean, Psicología y pedagogía. Barcelona: Editorial Ariel, 1973.
Platón, Republica. Trad. José Manuel Pabón y Manuel Fernández-Galiano. Madrid: Alianza Editorial, 1993.
Platón, Teeteto. Trad. Manuel Balasch. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre, 1990.
Stephen, Covey, El liderazgo centrado en principios. Trad. Orestes Pantelides. Barcelona: Editorial Piados, 1991.